Jak dogadać się z zespołem deweloperskim i w ten sposób usprawnić współpracę z działem IT?

Efektywna i skuteczna komunikacja w organizacji to zdaniem ekspertów klucz do uzyskania przewagi konkurencyjnej w branży. Brzmi to prostolinijnie, a jednak rację tej tezie przyzna każdy, kto był świadkiem tarć pomiędzy projektantami a programistami. W jaki sposób współpracować z deweloperami, by relacja stanowiła wartość dodaną ,a nie przymus, który jest przyczynkiem do konfliktów w firmie?

 

 

Jak przygotować się do rozmowy z programistami?

 

By myśleć o rozwoju organizacji, na samym początku musimy zadbać o to, by osoby ciągnące ten biznes do przodu dogadywały się między sobą. I choć jesteśmy w stanie przymknąć oko na pewne niesnaski pomiędzy członkami jednego teamu, to jeśli problem z komunikacją dotyczy dwóch różnych grup (szczególnie rozmowy na szczeblu biznes – IT), to należy się nad tym problemem pochylić.

Co jest źródłem stereotypowych problemów w komunikacji z programistami? W głównej mierze różnica interesów pomiędzy grupą projektującą produkt finalny a grupą, która koncepcje ma przenieść w postaci kodu. By zminimalizować ryzyko starć i nieporozumień, należy zdać sobie sprawę z tego, że tak naprawdę w jednej organizacji nie istnieje coś takiego, jak konflikt interesów.

Każda grupa gra do tej samej bramki, a to, w jaki sposób my podejdziemy do rozmów z programistami, przyczyni się do skutków takiego spotkania. Czy traktujemy programistów jak ludzi z innej planety? Przestańmy to robić. Każdy programista to osobna jednostka, która ma swoje życie, swoje plany i swoje spostrzeżenia. Jeśli dwie grupy będą się nawzajem słuchać i przyjmować do wiadomości odmienne zdania, komunikacja będzie znacznie efektywniejsza. Najważniejsza rada przed rozmową z programistami? Otwórzmy umysły i analizujmy to, co mają do powiedzenia. 

 

 

Rozmowa z programistami a metodyki zarządzania projektami IT

 

W rozmowach pomiędzy działem biznesowym a działem IT bardzo istotne jest wzajemne zrozumienie metodyki pracy, jaka panuje w innych miejscach organizacji. Doskonałym tego przykładem jest właśnie metodologia zarządzania projektami IT, która jest powszechnie stosowana zarówno w firmach branży IT, jak i innych firmach, w których funkcjonują rozbudowane departamenty IT.

Jeszcze przed rozmową z programistami warto zapoznać się z ich kulturą pracy. Czy pracują w oparciu o zwinne techniki wytwarzania oprogramowania? Czy praca nad konkretnymi funkcjonalnościami odbywa się w sprintach? To istotne zagadnienia, które mogą zmienić nasze podejście do pracy programistów i trybu, w jakim odpowiadają oni na potrzeby biznesowe naszej organizacji.

 

 

Jak powinna przebiegać rozmowa z deweloperami?

 

Rozmowy z deweloperami przebiegają w różnym porządku, jednak są pewne punkty zapalne, które znacznie pogarszają relacje pomiędzy działem projektowym a działem programistycznym. Doskonałym przykładem może być nadmierna kontrola pracy programistów.

Notoryczne dopytywanie o stan poprawek, obligowanie programistów do raportowania postępów swojej pracy, wymuszanie deklaracji dotyczącej czasu, w jakim dana funkcjonalność będzie działała – to tylko przykłady tego, jak w najprostszy sposób zepsuć relacje pomiędzy różnymi działami w firmie. Programiści to osoby, których praca często polega na znalezieniu złotego środka pomiędzy potrzebami biznesu a optymalizacją narzędzia. Jeśli biznes zbyt naciska na terminy, nie możemy spodziewać się zachwycających rezultatów, nie gwarantując działowi IT odpowiedniej przestrzeni.

 

 

Jak usprawnić pracę z działem IT?

 

Usprawnienie komunikacji pomiędzy IT a innymi działami wcale nie musi rodzić się w bólu. Wystarczy, że zastosujemy kilka prostych reguł, a szybko zobaczymy, jak pozytywny wpływ na produktywność całej organizacji one wywierają.

Przede wszystkim zadbajmy o standaryzację formy komunikacji i spotkań pomiędzy IT a biznesem. Dobrym pomysłem będzie planowanie cyklicznych spotkań raz w tygodniu lub dwa razy w tygodniu, podczas których zespół IT przedstawi nam owoce swojej pracy, podzieli się wątpliwościami i dopyta o potencjalne problemy. Jeśli IT działa w zgodzie ze zwinnymi metodologiami, z pewnością ucieszy się z takiego podejścia do tematu.

Innym sposobem na usprawnienie pracy z działem IT jest wdrożenie technologicznych rozwiązań ticketowania problemów i zapytań. W takim scenariuszu pracownicy IT na bieżąco będą obsługiwać kolejne tickety, ustalając kolejność względem daty wysłania zapytania lub priorytetu sprawy. Bez względu na techniczne szczegóły, możemy z powodzeniem stwierdzić, że IT działa znacznie sprawniej, gdy nikt nie stoi nad biurkiem i nie domaga się odpowiedzi na swoje pytanie, które może chwile poczekać na swoją kolej.

 

 

Z czego wynikają główne problemy w rozmowie z IT

 

To dobre pytanie, na które powinniśmy sobie odpowiedzieć już na samym początku tworzenia pewnych reguł współpracy z IT. Wiele osób paradoksalnie wychodzi z założenia, że specjaliści IT uważają się za ważniejszych, lepiej zarabiających i specjalnie przeciągających pewne procesy. Nic bardziej mylnego. Zarówno biznes, jak i programiści chcą dokładnie tego samego – by narzędzie, aplikacja czy system działał bez zarzutu. Dlatego też IT poświęca znacznie więcej czasu, niż może nam się wydawać na to, by odpowiednio przetestować narzędzie pod każdym kątem.

Innym źródłem problemu jest rozbieżność w obszarze tego, co powinno być zawarte w oprogramowaniu, a co jest w istocie zaimplementowane. Te problemy często pojawiają się w sytuacji, gdy obie strony nie rozumieją istoty pracy drugiego działu. Działy biznesowe mogą uznać pewną funkcjonalność za przełomową, podczas gdy IT nie będzie tego w stanie napisać w wyznaczonym czasie, lub będzie się to wiązać z nadmiernymi kosztami. Z drugiej strony nie zawsze IT rozumie intencję biznesu. W tych sytuacjach idealnym rozwiązaniem byłby pomost, w postaci Business Analyst, który zaznajomiony jest zarówno z obszarem biznesu, jak i IT.