Marketing rekrutacyjny w branży IT

Marketing rekrutacyjny to określenie dla szeregu działań marketingowych podejmowanych w celu zwiększenia zainteresowania rekrutacją prowadzoną przez danego pracodawcę. Zgodnie z założeniami, marketing rekrutacyjny ma przyczynić się do wzrostu liczby aplikacji oraz zaangażowania potencjalnych kandydatów. W poniższym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest marketing rekrutacyjny, jak go stosować i z jakich elementów się składa.

 

 

Czym jest marketing rekrutacyjny?

 

Wielu pracodawców z branży IT marzy o tym, by zatrudnić talent. Niestety, w sektorze IT od dawna mamy do czynienia z rynkiem pracownika, przez co znalezienie wysoce wykwalifikowanych fachowców wymaga sporego wysiłku.

Gdy firma prowadzi rekrutację specjalistów IT za pomocą zwykłych, banalnych ogłoszeń z listą wymagań oraz standardowymi benefitami pracowniczymi, wtedy szanse na zatrudnienie znakomitych fachowców są bardzo niskie. Pomocnym narzędziem dla podmiotów z branży IT może okazać się zastosowanie marketingu rekrutacyjnego.

Marketing rekrutacyjny oznacza szereg kompleksowych działań, które mają na celu usprawnienie procesu rekrutacyjnego z wykorzystaniem rozmaitych narzędzi marketingowych. Efektem zastosowania tego narzędzia ma być wzrost liczby potencjalnych kandydatów aplikujących o zatrudnienie w danej firmie. Wymiernym efektem marketingu rekrutacyjnego jest także wzrost zaangażowania osób aplikujących o stanowisko w cały proces rekrutacji.

 

 

Jakie są elementy marketingu rekrutacyjnego?

 

Marketing rekrutacyjny dzieli się na określone etapy. Stosowanie się do wytycznych pełni niezwykle ważną rolę, ponieważ tylko wtedy poszukiwanie specjalistów w branży IT przyniesie spodziewany efekt. 

W książce „A Review of the Role of Marketing in Recruitment and Talent Acquisition” wyszczególniono następujący podział: najpierw realizowane są 3 etapy w ramach marketingu rekrutacyjnego, zaś później następują 3 kolejne części rekrutacji właściwej. 

  1. 3 etapy marketingu rekrutacyjnego: 

– Świadomość,

– Analiza,

– Zainteresowanie. 

  1. 3 etapy rekrutacji:

– Aplikacja,

– Selekcja,

– Zatrudnienie. 

  • Etap 1. Świadomość.

Pierwszy etap polega na zbudowaniu świadomości. Potencjalny kandydat powinien uzyskać informacje na temat danej firmy. Jak to zrobić? Wiele firm stawia na promocję w internecie, np. poprzez system Google Ads. System Google Ads wyświetla reklamy na podstawie wpisanych słów kluczowych – dzięki temu informacja o prowadzonej rekrutacji trafi do osób, które rzeczywiście poszukują pracy w branży IT.

Oprócz działań realizowanych w internecie, warto również postawić na promocję „w realu”, np. poprzez billboardy, targi pracy, organizowanie stoisk dla potencjalnych kandydatów na branżowych konferencjach czy kolportaż ulotek.

  • Etap 2. Analiza. 

W tym etapie potencjalni kandydaci zaczynają zastanawiać się nad zmianą swojego dotychczasowego miejsca pracy oraz ma już jakąś wiedzę na temat danej firmy. W tym momencie należy podjąć działania zmierzające do tego, by utwierdzić go w decyzji o złożeniu CV. 

Chodzi tu o to, by zapewnić mu jak najwięcej łatwo dostępnych informacji na temat tego, jak działa nasza firma, jakimi wartościami się kieruje, jaka jest jej misja, jak wygląda codzienna praca itd. Do osób rozważających zatrudnienie w naszej firmie najłatwiej jest dotrzeć poprzez dedykowane kampanie remarketingowe, np. w ramach wspomnianego wyżej systemu Google Ads czy w portalach społecznościowych takich jak Facebook. 

  • Etap 3. Zainteresowanie. 

Ostatni etap marketingu rekrutacyjnego to czas, kiedy potencjalni kandydaci na poważnie zainteresowani się naszą firmą. Wtedy należy zapewnić im jak najwięcej informacji na temat oferowanej pracy, aby ułatwić decyzję o wysłaniu CV. Można to uczynić poprzez utworzenie specjalnej landing page, która krok po korku będzie opisywała obowiązki, wynagrodzenie oraz benefity pracownicze i wszelkie pozostałe elementy związane z wykonywaniem danej pracy.

 

 

Aplikacja, Selekcja i Zatrudnienie

 

Wspomniany wyżej etap rekrutacji właściwej – aplikacja – oznacza czas przyjmowania zgłoszeń od kandydatów. Później następuje selekcja – rekruterzy dokładnie przeglądają poszczególne zgłoszenia, a wybranych kandydatów zapraszają na rozmowy rekrutacyjne. Ostatnim etapem jest zatrudnienie, czyli rozpoczęcie pracy przez nowego pracownika.

 

 

Jak wykorzystać marketing rekrutacyjny w branży IT – dobre praktyki

 

Co zrobić, by zwiększyć skuteczność działań podejmowanych w ramach marketingu rekrutacyjnego? Przygotowaliśmy zestaw dobrych praktyk, o których warto pamiętać podczas prowadzenia tego procesu.

  1. Ogłoszenia muszą być konkretne i przejrzyste. W wielu branżach dalej można spotkać ogłoszenia zawierające banalne sformułowania typu „wysokie zarobki”, „miła atmosfera” czy… „praca w młodym, dynamicznym zespole”. Wysokiej klasy specjaliści IT, którzy przeczytają takie ogłoszenie, najpewniej nie złożą swojego podania. Warunki pracy i płacy muszą być ściśle określone. Precyzyjność jest tutaj niezwykle ważna. 
  2. O pracy w firmie powinni opowiadać członkowie zespołu (employer branding). Najlepszą rekomendacją do podjęcia pracy w danym miejscu są relacje i doświadczenia pracowników. Jeśli pracownicy są zadowoleni, wówczas potencjalni kandydaci będą bardziej skłonni, by uwierzyć, że dane miejsce pracy rzeczywiście jest godne zainteresowania.
  3. Firma powinna chwalić się swoimi dokonaniami. Każdy z nas lubi, gdy jego praca cieszy się uznaniem oraz przynosi wymierne efekty – bez względu na to, w jakiej branży działa. Podmioty z branży IT prowadzące rekrutację powinny szczegółowo przedstawić zrealizowane projekty i wykorzystywane technologie.
  4. Poczucie humoru sposobem na zwrócenie uwagi. Coraz więcej firm z branży IT decyduje się na wykorzystanie w procesie rekrutacyjnym elementów humorystycznych. To świetna praktyka, ponieważ dzięki niej firma zyskuje w oczach kandydatów bardziej „ludzką” twarz.

 

 

Jakie są zalety stosowania marketingu rekrutacyjnego?

 

Do najważniejszych zalet stosowania marketingu rekrutacyjnego zaliczamy:

  • wzrost liczby przesłanych aplikacji,
  • skrócenie procesu rekrutacyjnego,
  • większe szanse na znalezienie wykwalifikowanych, najlepszych pracowników na rynku,
  • zmniejszenie kosztów związanych z prowadzeniem rekrutacji w porównaniu z „rekrutacją tradycyjną”,
  • możliwość dotarcia do szerokiego grona potencjalnych kandydatów,
  • wzrost świadomości marki.