Microsoft Azure — czym jest i jakie ma zastosowanie?

Microsoft Azure to chmura obliczeniowa zaprojektowana w modelu PaaS. Daje ona dostęp do wielu usług w zakresie szybkiego wdrażania oraz zarządzania rozwiązaniami IT. Jeszcze kilkanaście lat temu jedynym rozwiązaniem była inwestycja we własne, fizyczne serwery. Teraz firmy mogą przenosić swoje zasoby do innowacyjnych chmur takich jak Microsoft Azure, co wiąże się ze znacznym obniżeniem kosztów oraz elastyczniejszym wykorzystywaniem dostępnych zasobów. W poniższym artykule wyjaśniamy, czym jest i jakie ma zastosowanie Microsoft Azure.

 

 

Czym jest Microsoft Azure i do czego służy?

 

Microsoft Azure jest platformą chmurową – tym samym wszyscy użytkownicy mają dostęp do niej z dowolnego komputera z dostępem do internetu. Uprawnione osoby mogą zarządzać danymi w sposób zdalny, co znacząco ułatwia obieg informacji w firmie oraz podejmowanie ważnych decyzji. Firma Microsoft sprawuje z kolei kontrolę nad fizycznymi, ogromnymi serwerowniami nazywanymi centrami danych, które spełniają najwyższe normy w zakresie bezpieczeństwa.

Platforma chmurowa Microsoft Azure oferuje szeroką gamę zróżnicowanych usług, których jest ponad 200. Dzięki nim możliwe jest tworzenie nowych rozwiązań technologicznych w firmie – aplikacji czy stron internetowych, a następnie sprawne zarządzane nimi z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi.

Microsoft Azure jest platformą oferowaną w modelu PaaS (ang. Platform as a Service). Użytkownicy Microsoft Azure zyskują dostęp do wielu usług umożliwiających sprawne, bezpieczne i efektywne przetwarzanie danych. Wśród najbardziej znanych funkcjonalności Microsoft Azure wymienia się Microsoft Azure Storage, Microsoft Azure Compute i SQL Azure.

Korzystanie z Microsoft Azure przyczynia się do obniżenia kosztów operacyjnych, ponieważ w tym przypadku firma płaci wyłącznie za zużywane zasoby. Inwestycja we własną serwerownię oraz jej konserwacja i zabezpieczenie byłoby znacznie bardziej kosztowne.

 

 

Dla kogo przeznaczona jest platforma chmurowa Azure?

 

Platforma chmurowa Azure przyda się wszystkim przedsiębiorstwom przetwarzającym dużą ilość danych. Mowa tutaj chociażby o sklepach internetowych, które w różnych okresach mogą cieszyć się zwiększoną popularnością (np. w związku z zaplanowaną promocją). Gdyby strona była oparta na tradycyjnym serwerze, gwałtowny wzrost liczby użytkowników mógłby doprowadzić do awarii witryny. Z kolei w przypadku, gdy wybierzemy platformę Microsoft Azure, będziemy mieli pewność, że nawet kilkusetprocentowy skok odwiedzalności naszego e-sklepu nie doprowadzi do awarii.

Microsoft Azure może sprawdzić się w praktycznie każdej branży – zwłaszcza w służbie zdrowia, bankowości, produkcji, handlu, administracji. Z możliwości, jakie daje Microsoft Azure, korzystają także na szeroką skalę deweloperzy gier komputerowych.

Warto posłużyć się konkretnymi przykładami. Chmura obliczeniowa Microsoft Azure jest wykorzystywana przez popularne globalne podmioty takie jak Siemens, Adobe, Toyota, BMW, eBay, Samsung czy Pixar. W Polsce z Azur korzysta m.in. grupa Pracuj.pl i G2A.COM.

 

 

Ile kosztuje Microsoft Azure?

 

Ostateczna cena usług w ramach chmury obliczeniowej Microsoft Azure uzależniona jest od wielu zróżnicowanych czynników. Powyżej wspominaliśmy, że klienci mają do wyboru ponad 200 różnych usług i rozwiązań technologicznych. Im więcej usług zamówimy, tym ostateczna cena będzie odpowiednio wyższa. 

Na cenę wpływają także czynniki dodatkowe, takie jak:

  • czas działania – w przypadku, gdy skorzystamy z opcji dostępu do wszystkich usług przez całą dobę, koszt będzie wyższy,
  • lokalizacja serwerowni – im serwery są bliżej siedziby naszej firmy, tym koszt jest wyższy; odradzamy jednak decydowanie się na serwerownię ulokowaną w Chinach lub innym dalekim zakątku, ponieważ może to doprowadzić do występowania poważnych opóźnień,
  • wydajność – dobór wydajności należy dostosować do naszego aktualnego zapotrzebowania – nie warto przecież płacić za coś, czego nie potrzebujemy.

Należy zaznaczyć, że Microsoft przygotował dla klientów chmury Azure specjalną aplikację o nazwie Azure Advisor. Analizuje ona informacje na temat aktualnego zużycia zasobów i zawiera wskazówki dla klientów dotyczące tego, w jakich aspektach można obniżyć wydajność pewnych elementów i obniżyć koszty.

 

 

Jak zostać specjalistą od Azure?

 

Cloud engineer, czyli inżynier chmurowy, to zawód, który cieszy się coraz większą popularnością. Polega on na wykonywaniu rozmaitych zadań technologicznych związanych z obsługą chmury (cloud computing). Do najważniejszych obowiązków cloud engineera zalicza się planowanie, zarządzanie i projektowanie usług internetowych w chmurze. Nieodłącznym elementem pracy takiego specjalisty jest ścisła współpraca z pozostałymi działami IT – dzięki temu szybciej identyfikowane i naprawiane są ewentualne błędy.

Jak zostać specjalistą od Microsoft Azure lub innej chmury obliczeniowej? Trzeba posiadać określone umiejętności i wiedzę. Od kandydatów wymaga się przede wszystkim posiadania dyplomu studiów wyższych na kierunku informatyka, telekomunikacja lub pokrewnym. Oprócz tego, trzeba też mieć certyfikat poświadczający ukończenie kierunkowych kursów dla inżynierów chmurowych. Bardzo istotna jest znajomość języków programowania takich jak Java, Ruvy czy Python.

Osoby ubiegające się o posadę specjalisty od Azure powinny także mieć doświadczenie w zakresie projektowania, zarządzania i nadzorowania usługami internetowymi tworzonymi w technologii chmurowej. Premiowani są też kandydaci mający wiedzę na temat API, automatyki, orkiestracji i DevOps.

 

 

Ile zarabiają cloud developerzy?

 

Cloud developerzy mogą liczyć na bardzo wysokie zarobkiWedług informacji statystycznych portalu NoFluff Jobs najlepsi inżynierowie chmurowi otrzymują wynagrodzenie wynoszące od 11 000 zł brutto do nawet 40 000 zł brutto. 

Początkujący cloud engineerzy nie mogą oczywiście liczyć na starcie na tak wysokie pensje – w ich przypadku zarobki wynoszą około 3 500 – 16 000 zł brutto. Na wysokość pensji inżynierów chmurowych wpływają czynniki takie jak doświadczenie, rodzaj umowy, lokalizacja siedziby firmy oraz jej prestiż.