Najpopularniejsze narzędzia wykorzystywane w branży SEO

SEO to proces mający na celu zwiększenie widoczności serwisu w wyszukiwarce oraz wzrost jego pozycji na określone frazy kluczowe. Działań SEO nie można jednak prowadzić na wyczucie – dla osiągnięcia najlepszych rezultatów konieczne jest wykorzystywanie odpowiednich narzędzi.

 

 

Dlaczego warto korzystać z narzędzi SEO?

 

W ramach założonej strategii SEO Specialist podejmuje szereg działań, takich jak poprawa parametrów technicznych, optymalizacja contentowa, analiza i pozyskiwanie linków zewnętrznych czy mierzenie ruchu na stronie. Realizacja niektórych działań byłaby trudna, a w niektórych przypadkach wręcz niemożliwa bez wykorzystania odpowiednich narzędzi. Oferują one różne funkcjonalności – umożliwiają optymalizację poszczególnych elementów serwisu, wykonanie audytu technicznego czy analizę profilu linkowego. Choć większość z nich jest płatna, pozycjonerzy mają też do dyspozycji darmowe narzędzia SEO, które istotnie wspierają codzienną pracę.

 

 

Narzędzia SEO dostarczane przez Google

 

Wśród najpopularniejszych narzędzi do SEO, należy wskazać także rozwiązania dostarczane przez Google. Jednym z nich, bez którego nie powinien obejść się żaden specjalista, jest Google Analytics. Narzędzie to jest przeznaczone do badania realnego ruchu w serwisie. Zbierane dane obejmują zarówno liczbę użytkowników, jak i czas spędzany w witrynie czy ścieżkę, jaką przebył użytkownik – a to tylko podstawowe funkcje tego narzędzia.

Analizą danych często zajmuje się sam specjalista SEO, jednak w większych organizacjach mogą one posłużyć BI developerowi. Przekłada on otrzymane dane na wartościowe informacje biznesowe oraz tworzy, utrzymuje i rozwija bazy, w których są one przechowywane. Google Analytics działa w czasie rzeczywistym, co oznacza, że informacja o wizycie użytkownika jest widoczna już kilka sekund od jego wejścia na stronę. Co ważne, Google Analytics to całkowicie darmowe narzędzie SEO.

Kolejne SEO narzędzie od Google, które jest powszechnie wykorzystywane w branży SEO, to Google Search Console. GSC pozwala na weryfikację liczby wyświetleń i kliknięć strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Narzędzie umożliwia również sprawdzenie liczby linków przychodzących i wewnętrznych oraz stanu całego serwisu i pojedynczych podstron. Tak jak Google Analytics, także Google Search Console to darmowe narzędzie SEO.

 

 

Narzędzia SEO do optymalizacji stron internetowych

 

Nieodłącznym elementem każdej strategii SEO jest optymalizacja serwisu – nie tylko techniczna, ale też contentowa. Jakie narzędzia SEO sprawdzą się tu najlepiej? Wśród najpopularniejszych rozwiązań należy wskazać przede wszystkim Senuto – polskie narzędzie, pozwalające na analizę widoczności serwisu, monitoring zajmowanych pozycji oraz wyszukiwanie słów kluczowych. Senuto będzie również świetną propozycją dla osób, które zastanawiają się, jak analizować konkurencję w SEO. Senuto umożliwia porównanie pozycjonowanej witryny z konkurencją między innymi pod kątem fraz, na które rankują inne serwisy.

Wymieniając narzędzia SEO przydatne w pracy każdego pozycjonera, należy też wskazać Surfer SEO. Jedną z oferowanych funkcjonalności jest analiza danych wpływających na pozycję w wynikach wyszukiwania, takich jak długość treści, nasycenie słowami kluczowymi czy liczbę nagłówków. Surfer SEO zapewnia także istotne wsparcie w procesie tworzenia treści – na podstawie danych zebranych z serwisów konkurencyjnych wskazuje, jak długi powinien być tekst, ile i jakie nagłówki należy zastosować czy jakich fraz trzeba użyć.

 

 

Crawlery i narzędzia do technicznego audytu stron

 

W prawidłowo stworzonej strategii SEO nie może zabraknąć analizy i poprawy elementów technicznych. Jak zrobić audyt SEO pod tym kątem? Analiza ręczna jest możliwa, ale może zająć bardzo dużo czasu, a przy przeglądaniu setek czy nawet tysięcy podstron, nietrudno o przeoczenie niektórych błędów czy problemów technicznych. Zdecydowanie lepiej sprawdzają się narzędzia SEO nazywane crawlerami.

Jednym z popularniejszych rozwiązań jest Screaming Frog dostępny w wersji zarówno darmowej, jak i płatnej. Screaming Frog służy do skanowania witryn, pozwalając na ich weryfikację pod kątem struktury serwisu, meta danych, nagłówków czy tagów kanonicznych. Bezpłatnie można zeskanować do 500 adresów URL, natomiast w wersji płatnej ich liczba jest nielimitowana.

Ponadto Screaming Frog może zostać zintegrowany z Google Analytics i Google Search Console, które również można wykorzystać do audytu technicznego strony. GSC identyfikuje błędy na stronie, umożliwiając jednocześnie komunikację z Google w zakresie informowania o ich usunięciu. Google Search Console okazuje się też pomocne przy indeksowaniu strony oraz analizowaniu szybkości witryny.

 

 

Narzędzia SEO do analizy linków i mocy witryn

 

Nieodłącznym elementem procesu pozycjonowania jest także pozyskiwanie linków pochodzących z serwisów zewnętrznych. Jakie narzędzia SEO ułatwiają ich analizę? Jednym z chętniej używanych przez specjalistów w branży jest Ahrefs. Narzędzie pozwala na analizę profilu linkowego witryny, identyfikując całe domeny lub pojedyncze podstrony, na których znajduje się odnośnik do pozycjonowanej strony.

Weryfikacja linków zwrotnych to funkcjonalność oferowana także przez Majestic SEO. Narzędzie umożliwia analizę przepływu mocy linków, a pozyskane dane mogą posłużyć do zaplanowania optymalnej kampanii. Majestic SEO można również wykorzystać do analizy wyników wyszukiwania czy klikalności konkretnych fraz kluczowych oraz porównywania parametrów różnych serwisów.

SEO to złożony proces, na który składają się przede wszystkim poprawa parametrów technicznych witryny, optymalizacja contentowa czy zdobywanie linków zewnętrznych. Narzędzia SEO zapewniają niezbędne wsparcie w realizacji tych działań, pozwalając na zbudowanie szerokiej widoczności serwisu oraz osiąganie lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania.