Networking wewnętrzny- wspieraj rozwój relacji w organizacji

Utrzymanie pracowników jest obecnie jednym z największych wyzwań przed którymi stoją firmy. Dobrze, jeśli pracodawca wspiera rozwój zawodowy pracowników, ale nie może odbywać się to z pominięciem rozwoju relacji. Stworzenie autentycznej, przyjaznej kultury firmy wymaga co prawda pewnego poziomu inwestycji, ale też zwiększa zdolność przyciągania i zatrzymywania specjalistów. Dobre relacje w organizacji zawsze dają jej przewagę konkurencyjną.

Employer branding oparty na relacjach – dlaczego warto wspierać networking w ramach organizacji?

Dobre relacje wewnątrz firmy nie tylko sprzyjają networkingowi. Ich dodatkową zaletą jest zwiększenie wydajności i zaangażowania w firmie. W każdej organizacji, budowanie i wspieranie dobrych relacji z pracownikami, niesie za sobą wiele korzyści. Dobra atmosfera zwiększa motywację do pracy, a to przekłada się na wzrost produktywności. Zadowolony pracownik zawsze bardziej angażuje się w powierzone mu zadania. Indywidualna satysfakcja z pracy i kariery sprawia, że chce rozwijać się wewnątrz organizacji. Jest tym samym mniej podatny na propozycje pracy z zewnątrz – firmy, nastawione na budowanie relacji mają zwykle dużo niższy wskaźnik rotacji. To wszystko wpływa na wizerunek pracodawcy. Dobra atmosfera pracy i zadowoleni pracownicy, którzy polecają pracodawcę wśród znajomych czy wystawiają mu pozytywne opinie w internecie, przyciągają najlepszych.

Co sprawia, że pracownicy w niektórych organizacjach są bardziej skłonni budować wzajemną sieć kontaktów, współpracują ze sobą, angażują się w projekty, a w innych więzi są mniej konstruktywne? Niewątpliwie, bardzo wiele zależy od kultury organizacyjnej.

Kultura organizacyjna, w której najwyższą wartością jest wzajemny szacunek, niewątpliwie pomaga budować relacje. Bo choć w pracy nie wszyscy muszą się lubić, muszą umieć ze sobą współpracować, czerpać ze swojego doświadczenia, traktować z szacunkiem. W pojedynkę trudniej osiągnąć sukces, zazwyczaj jest on efektem wielu wysiłków. Właśnie dlatego należy wspierać wewnętrzny networking.

Sieć ambasadorów

Dobre relacje z pracownikami wzmacniają ich lojalność wobec pracodawcy. Są podstawą skutecznego employer brandingu i mogą przeważyć o sukcesie bądź porażce firmy. Tworzenie produktywnego i przyjemnego środowiska pracy nie tylko wpływa na zaangażowanie pracowników, ale zachęca ich do polecania organizacji na zewnątrz.

Dbając o relacje, zyskujemy nieocenionych ambasadorów firmy. Dzięki nim możemy znacznie skrócić i przyspieszyć proces rekrutacji – polecenia pomagają w znalezieniu i zatrudnieniu specjalistów. Łatwiej też przyciągnąć partnerów biznesowych. Wiarygodny wizerunek sprawia, że inne firmy chcą z nami współpracować. Zadowolony pracownik będzie przynosił firmie korzyści, nawet jeżeli po jakimś czasie postanowi rozwijać się poza organizacją.

Budowanie sieci kontaktów wewnątrz firmy, pozwala korzystać z potencjału pracownika, który nie jest już członkiem naszego zespołu. Dzięki dobrym relacjom nie ma problemu by zwrócić się do niego z prośbą o konsultację, przeprowadzenie szkolenia, lub raz na jakiś czas zlecić mu pracę projektową. Takie rozwiązania praktykuje się często chociażby w branży IT. Osoba, która zna specyfikę firmy, ma doświadczenie i sprawdzone umiejętności, wykona zlecenie szybciej i sprawniej niż nowy pracownik, którego musielibyśmy wdrożyć. Ale o relacje z pracownikami warto dbać w każdej branży.

Nawet w przypadku osób, które nie mają możliwości pracy po godzinach czy pracy dodatkowej, pielęgnując relacje, możemy liczyć, że za jakiś czas zdecydują się na powrót, na przykład na wyższe stanowisko.

Sekret skutecznego networkingu w biznesie

Networking w biznesie opiera się przede wszystkim na kontaktach, które mogą być wsparciem biznesowym dla naszej firmy. Chodzi o świadome i stopniowe tworzenie listy kontaktów, będąc jednocześnie częścią wzajemnie wspierającej się grupy. Dobry profesjonalny networker aktywnie słucha i koncentruje się na tworzeniu długoterminowych relacji – nie tylko po to, by coś sprzedać czy osiągnąć. Choć wspierając innych często zaspokajamy też własne biznesowe potrzeby.

Nie należy ukrywać, że biznesowy networking, nawet ten wewnątrz organizacji, ma za zadanie osiągnięcie określonego celu. Czerpanie wymiernych korzyści musi opierać się jednak na wymianie. Aby coś zyskać, najpierw musimy dać coś od siebie – know how, doświadczenie, wsparcie specjalistów. To dlatego networking i employer branding mają ze sobą tyle wspólnego. Jeśli pracodawca zrozumie potrzeby pracowników, umożliwi im realizację i da szansę rozwoju, zyska ambasadorów, którzy będą działać na rzecz jego rozwoju. To podejście sprawdza się zarówno w przypadku dużych jaki i małych firm.