Praca zdalna w IT – jak wygląda praca zdalnego programisty oraz czy jest to trudne?

Praca zdalna jest obecnie tematem na wokandzie publicznej. Oczywiście przyczyną jest epidemia Covid-19, ale – tak sądzą niektórzy znawcy rynku pracy – jednym z pozytywnych skutków lockdownu jest właśnie rozpowszechnianie się zatrudnienia zdalnego. Wydaje się, że informatycy, cała branża IT jest wręcz stworzona do zdalnego spełniania swoich obowiązków zawodowych. Więcej: w IT praca zdalna nie jest czymś nowym i odkrytym dopiero wczoraj.

 

 

Dlaczego pracownicy IT lubią pracę zdalną?

 

Nie każdy może polubić pracę zdalną, są tacy pracownicy, którzy nie wyobrażają sobie braku codziennego rygoru biurowego i wykonywania zadań zawodowych we własnym domu. Ale wśród informatyków praca zdalna zawsze cieszyła się powodzeniem – spotyka się nawet osoby pracujące zdalnie np. w kawiarniach. Bo kto jak właśnie nie informatyk jest twórcą i architektem samej możliwości pracy zdalnej? Mówimy o pracy zdalnej tylko dlatego, że to właśnie informatycy obmyślili, zaprojektowali i zaprogramowali systemy, które do pracy zdalnej nam służą!

Ponadto już ten prosty fakt, że praca zdalna odbywa się na komputerze, predestynuje całą branżę IT do szerokiego korzystania z oferty zdalnego, a więc prowadzonego za pośrednictwem internetu, systemu organizacji pracy.

Jeszcze jedno: informatycy wręcz uwielbiają pracę zdalną, ponieważ większość wykonywanych przez nich czynności wymaga wielkiego skupienia i uwagi, a to chyba właśnie w dobrze urządzonym home office można znaleźć ku temu najlepsze warunki. (No, chyba że dysponujemy własnym gabinetem na 47 piętrze w szklanym biurowcu, który możemy potraktować jako loft lub apartament…).

 

 

Jakie są zalety pracy zdalnej w IT?

 

Odpowiedzmy tak: praca zdalna w IT nie ma żadnych wad od strony organizacji pracy w firmie, nie ma wad jeśli jesteśmy freelancerami, a jeśli pracujemy w dużym zespole i komunikacja wysuwa się na pierwszy plan – wtedy też nie ma się czym przejmować, ponieważ każdy informatyk wie co to jest wideokonferencja lub komunikator, albo zdalny pulpit czy system środowiska pracy, który oferuje firma, itd. Poza tym można nawet zauważyć wzrost wydajności pracy informatyka, gdy jest ona wykonywana zdalnie. Jest to spowodowane specyfiką wszelkich zawodów podpadających pod kategorię IT.

Pracować zdalnie znaczy też w dużym stopniu: pracować przy użyciu narzędzia, jakim jest komputer. A kto zna się na komputerach najlepiej? No właśnie: informatycy. To może truizm, ale jakże wiele wyjaśnia.

 

 

Jakie są problemy związane z pracą zdalną w IT?

 

Nie obywa się jednak bez ciemnych stron zdalnej pracy w IT. Powiemy o tym trochę, ale prosimy pamiętać, że większość problemów przez nas sygnalizowanych jest rozwiązywalna, jeśli tylko nabyliśmy odpowiednią samodyscyplinę, ponieważ problemy te najczęściej mają naturę – ogólnie mówiąc – nie techniczną, ale psychologiczną.

Samodyscyplina jest jednym z podstawowych warunków każdego zatrudnienia zdalnego. Nawet jeśli cały czas jesteśmy w łączności online z biurem i innymi pracownikami, to czasem trzeba oprzeć się pokusie np. włączenia telewizji, w której stacja nadaje szczególnie interesujący nas program, może się też zdarzyć, że naszego domu jako miejsca pracy nie będziemy potrafili odróżnić od domu jako miejsca wypoczynku, itp. Widzimy więc jasno, że zagrożenia występują tylko wtedy, gdy nie potrafimy zaplanować sobie dnia i wyznaczyć godziny pracy, gdy profesjonalizm zawodowy przegrywa z potrzebą rozrywki (a w domu mamy do niej dostęp cały czas) – a więc większość problemów z pracą zdalną informatyka sprowadza się do jego samodzielności i pewnych nawyków zawodowych, które w pracy zdalnej trzeba stosować często w tym samym pokoju, w którym przyjmujemy gości lub gdzie śpimy. Problemy znikają, jeśli potrafimy zapanować nad sobą i zdobyć się na odpowiedzialność.

 

 

Do kogo skierowana jest praca zdalna w IT?

 

Spróbujmy odpowiedzieć na to pytanie kreśląc wizerunek idealnego pracownika zdalnego IT. Na pewno będzie to osoba posiadająca wiedzę informatyczną. Ponadto oferty pracy zdalnej, np. dla studentów informatyki, będą przewidywały pewną dyspozycyjność online. Dobry informatyk pracujący zdalnie będzie więc potrafił doskonale komunikować się ze swoim biurem lub zleceniodawcą. Obraz ten należy uzupełnić o pewne cechy osobowe, ponieważ nie każdy może wykonywać pracę w domu przez internet – są pewne uwarunkowania: zapewnienie sobie miejsca pracy, narzędzi (nawet jeśli firma udostępnia komputer służbowy), ale przede wszystkim uwarunkowania osobowe, psychologiczne. Niektórym osobom może zabraknąć motywacji, gdy zostaną sam na sam ze swoją pracą, a nadzór zwierzchnika będzie słabszy. Informatyk pracujący zdalnie – tego wymaga każdy zawód zaliczany do tzw. zawodów umysłowych – musi też dysponować koncentracją i skupieniem się na zadaniu, a to może być utrudnione, kiedy, dla przykładu, w domu, w którym wykonywana jest praca przebywa oprócz pracownika trójka małych dzieci i pies. Na rozmowach kwalifikacyjnych, jak wiemy, często kandydatom zadaje się pytanie: „Czy pan/pani woli pracować indywidualnie czy zespołowo?”. Otóż – nawet pomimo konieczności utrzymania dobrej komunikacji – praca zdalna informatyka należy jednak do działań indywidualnych.

Dla niektórych spełnienie tych „warunków brzegowych” będzie wręcz wymarzonym rozwiązaniem i doskonałą sytuacją zawodową, przyjdzie im to z łatwością, dla innych przeszkodą trudną do usunięcia lub wręcz niemożliwą do pokonania.

 

 

Jak w praktyce wygląda praca zdalna pracownika IT?

 

Ponieważ pracując zdalnie informatyk ma znacznie większe możliwości dysponowania swoim czasem, a także inne sprawy „na głowie”, które wiążą się np. z prowadzeniem gospodarstwa domowego, to praktyka tego zajęcia w dużej mierze polega na znakomitej organizacji czasu i planowaniu działań. Gdy piszemy kod, zarządzamy serwerami, projektujemy aplikację, najczęściej będziemy musieli też zdawać sprawę ze swoich poczynań, przesyłać raporty. Będziemy też zwykle dostawali wytyczne, z których realizacji zostaniemy „rozliczeni”. Mail lub telefon z biura lub od zleceniodawcy może nadejść w każdej chwili, o każdej porze dnia. Ale praca zdalna wiąże się także z możliwością sięgnięcia po książkę ze swojej biblioteczki domowej (powiedzmy, że zapomnieliśmy pełnej semantyki jakiegoś znacznika HTML 5 – twórca strony internetowej, który pracuje w biurze, mógłby w ten sposób narazić się na zarzut braku profesjonalizmu, ale w warunkach zdalnych możemy po prostu sięgnąć po fachową literaturę i odpowiedzieć sobie czy lepiej użyć <article> czy <section>). W praktyce zdalnego IT pijemy też zawsze herbatę lub sok, które wybraliśmy samodzielnie w supermarkecie, a nie kawę z automatu jak w standardowym biurze.

 

 

Garść rad dla programistów zaczynających pracę zdalną w IT

 

Na koniec kilka słów, które mogą być pomocne w zdobyciu pracy zdalnej w IT, czyli coś o procesach rekrutacyjnych na te stanowiska.

Nasza wiedza zostanie na pewno dobrze sprawdzona, bo np. czuwanie nad systemami bezpieczeństwa IT firmy nie powierza się osobom przypadkowym. Jak zawsze będą przydatne dyplomy, certyfikaty, wykazanie się ukończonymi kursami i szkoleniami. Często będziemy także proszeni o wykonanie zadań testowych, a także prezentację własnych osiągnięć i dokonań. „Zdalka” w IT to nie tylko umiejętności techniczne, ale też „miękkie kompetencje” komunikacyjne – pamiętajmy o tym. Zwykle dochodzi do wideokonferencji z zatrudniającymi nas, choć równie dobrze spotkanie rekrutacyjne może odbyć się w siedzibie firmy. Znajomość języka angielskiego nie jest tu „dodatkowym atutem”, ale jedną z kompetencji kluczowych. Decyzja o otrzymaniu zatrudnienia może zostać podjęta już po pierwszej rozmowie lub na podstawie przedstawionych dokonań, ale może to być także proces wieloetapowy.

Jeżeli autor tego artykułu miałby doradzić coś informatykowi, który pragnie pracować zdalnie, to piszący te słowa gorąco namawia do przeczytania „Traktatu o dobrej robocie” Tadeusza Kotarbińskiego. Powodzenia!