Redeployment w sektorze IT – czy zamiast zwolnienia warto zmienić zakres obowiązków

Branża IT nie od dzisiaj charakteryzuje się dużą elastycznością  w obszarze reorganizacji oraz delegowania pracownikom nowych obowiązków. O krok dalej idzie idea redeploymentu, która zakłada ciągły rozwój kompetencji specjalistów IT w celu zwiększenia ich wartości dla firmy. Czym dokładnie jest redeployment i co zyskuje firma, stosując takie podejście?

 

 

Czym tak właściwie jest redeployment?

 

Definicja redeploymentu na przestrzeni lat zmieniała się i choć samo pojęcie w Polsce jest relatywnie świeże, to jednak miało ono zastosowanie już w przeszłości. Czym dokładnie jest redeployment? To proces delegowania pracowników do pracy na innym stanowisku wewnątrz jednej organizacji.

Nie oznacza to jednak, że pracownik przesunięty na nowe stanowisko będzie zupełnie nieświadomy swoich obowiązków. Nowe stanowisko powinno być dopasowane do jego kompetencji oraz doświadczenia,  tak, by w szybkim czasie redeployment stanowił dla firmy wartość dodaną. Branża IT charakteryzuje się sporą elastycznością w kwestii przesuwania pracowników z jednego stanowiska na drugie. Programista, który wcześniej zajmował się jedynie programowaniem, może z powodzeniem na kilka miesięcy przejść na stanowisko testera oprogramowania, z kolei inny pracownik z rozwiniętą wiedzą programistyczną, który dotychczas zajmował się jedynie projektowaniem nowych funkcjonalności, będzie natomiast miał możliwość zaprogramowania jej na nowym stanowisku.

 

 

Jak przygotować pracownika do redeploymentu w sektorze IT?

 

Pierwsze, a zarazem największe zagrożenie związane z redeploymentem to demotywacja pracownika, który czując się pewnie na swoim stanowisku, staje przed nowymi wyzwaniami i potrzebą przeorganizowania swojej pracy. W jaki sposób przygotować pracownika do redeploymentu?

Przede wszystkim pracownik powinien być poinformowany o korzyściach wynikających z przesunięcia go na inne stanowisko. To bardzo istotne, by specjalista wiedział, że redeployment w ramach organizacji będzie dla niego stanowił szansę do rozwinięcia nowych, specjalistycznych kompetencji, które znacznie podwyższają jego wartość na rynku pracy.

W zależności od zakresu nowych obowiązków pracownik delegowany do innych zadań powinien być odpowiednio przeszkolony. Dobrą praktyką jest poświęcenie kilku dni na shadowing – możliwość podpatrywania pracy na stanowisku realizowanej przez osoby, które już od dawna zajmują się tym zakresem obowiązków.

 

 

Jakie są korzyści z redeploymentu pracownika?

 

Jakie korzyści może przynieść firmie redeployment pracownika? Przede wszystkim rozpoczęcie procesu zatrzymywania najbardziej wartościowych pracowników, którzy charakteryzują się szerokimi kompetencjami. To bardzo ważne, szczególnie gdy na pewnym etapie działalności, ze względów losowych organizacja jest zmuszona do redukcji zatrudnienia i likwidacji danego stanowiska pracy, choćby ze względu na inne projekty,  w które się angażuje.

To jednak nie wszystko. Redeployment ma bezpośredni wpływ na efektywność i wzrost jakości pracy specjalistów IT, którzy doskonale widzą inne aspekty wytwarzania oprogramowania i dzięki dodatkowym umiejętnościom są w stanie wykonać swoją pracę lepiej. Redeployment to także oszczędność kosztów i czasu. Po co organizować rekrutację na wolne stanowisko, jeśli możemy przenieść jednego programistę na wolny wakat i jedynie doszkolić go w obszarze nowych obowiązków?

 

 

Dlaczego opłaca się zrobić redeployment pracownika w IT?

 

Dlaczego redeployment warto realizować nawet w momencie, gdy w firmie nie szykują się żadne poważne zmiany związane ze zmianą specyfiki pracy lub redukcją etatów? Poza wspomnianymi wcześniej korzyściami dla pracodawcy taka zmiana stanowiska może też przynieść dużo dobrego samemu pracownikowi. Jak to możliwe?

Pracownik, który przejmuje pieczę nad nowymi obowiązkami, będzie chciał pokazać swoją wszechstronność, dlatego też siłą rzeczy zwiększy się jego zaangażowanie oraz efektywność. Dodatkowo on sam, ze względu na swoją specjalizację i nowe możliwości rozwoju stanie się znacznie bardziej wartościowym pracownikiem. Redeployment to doskonały początek pracy nad stworzeniem osobnego działu Full Stack Deweloperów, którzy charakteryzują się rozległą wiedzą i kompetencjami, które tak naprawdę umożliwiają im stworzenie całkowicie nowego oprogramowania od projektu do testowania samodzielnie.

Wiele firm z branży IT dostrzega duże zalety procesu redeploymentu, który usprawnia szereg procesów biznesowych i usamodzielnia pracowników, czyniąc ich niezawodnymi ekspertami w swojej dziedzinie.

 

 

Czy pracownik może nie wyrazić zgody na redeployment?

 

Jednym z bardziej kontrowersyjnych zagadnień w obszarze redeploymentu jest podejście pracownika do takiej zmiany. I istnieje prawdopodobieństwo, że nawet po szczerej rozmowie ze specjalistą, i przedstawieniu mu wszelkich korzyści z tytułu przeniesienia, on i tak nie wyrazi zgody na oddelegowanie go do innych zajęć. Czy pracownik ma takie prawo? To zależy tylko i wyłącznie od specyfiki organizacji, kultury, jaką wdrożyliśmy w firmie oraz bieżącej sytuacji.

Jeśli pracownik ma być przeniesiony na inne stanowisko ze względu na likwidację poprzedniego, jego odmowa może skutkować zwolnieniem i w takim przypadku pracodawca nie może mieć nic sobie do zarzucenia – w końcu przedsięwziął kroki ku temu, by specjalista został zatrudniony w trochę innym wymiarze obowiązków. Inaczej natomiast wygląda sytuacja, w której to pracodawca ze względu na rozwój lub chęć wyspecjalizowania pracowników planuje redeployment. W takim scenariuszu, szczególnie jeśli mowa o ekspercie, który ma w organizacji odpowiednią pozycję i doświadczenie, warto uelastycznić się do jego potrzeb i zadecydować o pozostawieniu go na pierwotnym stanowisku.