SEO Specialist – kim jest i czym się zajmuje?

Z roku na rok liczba firm promujących swoje produkty i usługi za pośrednictwem internetu jest coraz większa. W związku z tym rośnie zapotrzebowanie na specjalistów SEO, którzy odpowiadają za zwiększenie pozycji stron internetowych w wynikach wyszukiwania. W poniższym artykule dokładnie tłumaczymy, kim jest SEO Specialist oraz co należy do jego obowiązków.

 

 

Specjalista SEO – kim jest i czym się zajmuje?

 

Specjalista SEO to specjalista, który jest odpowiedzialny za optymalizację stron internetowych pod kątem algorytmów wyszukiwarek internetowych. Wynikiem jego pracy jest poprawa pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania.

Specjalista SEO musi mieć określone predyspozycje oraz znać nowoczesne technologie cyfrowe, ponieważ algorytmy Google oraz innych wyszukiwarek dotyczące pozycjonowania ulegają nieustannym zmianom.

 

 

Kompetencje specjalisty SEO

 

Osoba wykonująca zawód specjalisty ds. optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych SEO, musi posiadać szereg kompetencji. Przede wszystkim, dobry specjalista od pozycjonowania powinien znać się na marketingu internetowym. Wiedza na temat tego, w jaki sposób wzbudzać zainteresowanie wśród potencjalnych klientów, jest absolutnie kluczowa w tej pracySpecjalista SEO powinien dokładnie wiedzieć, jakie są potrzeby konsumentów oraz umieć je kreować. 

Kolejną ważną kompetencją cenioną na rynku pracy wśród specjalistów SEO są umiejętności programistyczne. Najlepiej, gdy osoba wykonująca ten zawód zna podstawowe języki programowania oraz umie projektować strony internetowe. 

Następna ważna kwestia to znajomość zasad content marketingu i lekkie pióro. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że „content is a king” – jeżeli dany podmiot nie zainwestuje w odpowiednie treści blogowe, jego szanse na znalezienie się wysoko w wynikach wyszukiwania będą bardzo niskie. Posiadanie bloga jest dziś nieodłącznym elementem prowadzenia sklepu internetowego. Dzięki temu użytkownicy, którzy zastanawiają się nad zakupem konkretnego produktu, mogą dowiedzieć się więcej na temat korzyści wynikających z jego posiadania poprzez lekturę wartościowych artykułów na blogu. 

Następna istotna kompetencja to posiadanie wiedzy na temat działania mediów społecznościowych. Marka powinna posiadać profile na minimum dwóch takich portalach. Profil oczywiście ma służyć nie tylko do reklamowania produktów czy artykułów, ale również do nawiązywania relacji z klientami marki.

Specjalistę SEO muszą też cechować określone umiejętności analityczne. Aby wypozycjonować stronę, trzeba nieustannie analizować dane dotyczące liczby wejść na portal, interpretować poszczególne wskaźniki, takie jak konwersja, jakość ruchu, źródło i wiele innych.

 

 

Gdzie najczęściej są zatrudniani specjaliści SEO

 

Zdecydowanie najczęściej specjaliści SEO są zatrudniani przez profesjonalne agencje marketingowe. Omawiana branża rozwija się w bardzo dynamicznym tempie. Nieustannie powstają kolejne takie podmioty, dlatego znalezienie pracy nie powinno być trudne.

Osoby początkujące mogą na przykład podjąć w agencji marketingowej staż. W ten sposób mogą zdobyć niezwykle cenne umiejętności, doświadczenie zawodowe oraz kontakty. Dzięki temu można również budować swoją renomę na rynku. 

Po zdobyciu doświadczenia zawodowego w agencji SEO, wiele osób wspina się po szczeblach kariery i osiąga kolejne awanse. Inni z kolei stawiają na freelancing. W tym drugim przypadku specjalista SEO prowadzi własną działalność gospodarczą oraz współpracuje z wybranymi przez siebie podmiotami. Jeszcze innym rozwiązaniem, na które decydują się eksperci, jest założenie własnej agencji marketingowej SEO.

 

 

Wysokie zarobki specjalistów SEO

 

Specjaliści SEO mogą liczyć na bardzo dobre wynagrodzenia, co pokazują wyniki wielu badań. Firma badawcza Senuto w 2020 roku przeprowadziła na ten temat badanie wśród 322 specjalistów SEO. Wyniki były następujące:

  • 8,66% ankietowanych specjalistów SEO zarabiało poniżej 3 tys. PLN netto
  • 33,86% ankietowanych specjalistów SEO zarabiało 3-4 tys. PLN netto
  • 25,98% ankietowanych specjalistów SEO zarabiało 4-5 tys. PLN netto
  • 10,24% ankietowanych specjalistów SEO zarabiało 5-6 tys. PLN netto
  • 8,66% ankietowanych specjalistów SEO zarabiało 6-7 tys. PLN netto
  • 12,6% ankietowanych specjalistów SEO zarabiało powyżej 7 tys. PLN netto.

Na najwyższe wynagrodzenia mogli liczyć pracownicy zatrudnieni w największych polskich metropoliach – Warszawie, Krakowie, Wrocławie i Poznaniu. Oczywiście dokładna wysokość zarobków specjalistów SEO uzależniona jest od wielu czynników, takich jak zakres obowiązków, doświadczenie czy pozycja firmy.

 

 

Przyszłościowa specjalizacja z dużymi możliwościami

 

SEO Specialist zaliczany jest do grona zawodów przyszłości. Jest to związane z tym, iż w związku z dynamicznym rozwojem internetu oraz powstawaniem kolejnych stron internetowych, zapotrzebowanie na wykwalifikowanych fachowców w dziedzinie pozycjonowania witryn WWW będzie dalej rosło.

Jeśli ktoś poszukuje pracy ciekawej oraz zależy mu na wysokich zarobkach, powinien rozważyć możliwość zdobycia wiedzy w zakresie pozycjonowania. W najbliższych latach internet dalej będzie rozwijał się w dynamicznym tempie, zatem zapotrzebowanie na profesjonalistów odpowiedzialnych za pozycjonowanie stron internetowych z pewnością nie zmaleje.

Dodatkowo, wykonywanie tego zawodu daje całą masę atrakcyjnych możliwości. Specjaliści ds. SEO mogą pracować w agencjach marketingowych, być wolnymi strzelcami i wykonywać zlecenia dla różnych podmiotów bądź założyć własną agencję SEO.