Unity — czym jest i do czego służy?

Nowoczesne gry mobilne, jak i komputerowe tworzone są w coraz to bardziej zaawansowanych technologiach, które zapewniają niesamowite wrażenia z rozgrywki przy jednoczesnym zachowaniu efektywności tych aplikacji. Spośród wielu dostępnych technologii, silnik Unity jest szczególnie lubiany przez deweloperów, ale także przez osoby, które chcą rozpocząć przygodę z tworzeniem gier 2D oraz 3D.

 

 

Czym jest silnik Unity?

 

Unity to popularne w świecie IT środowisko programistyczne, dedykowane tworzeniu gier komputerowych. Pierwsze funkcjonalności zintegrowanego środowiska umożliwiały jedynie tworzenie gier dwuwymiarowych, jednak z czasem zastosowanie Unity bardzo się rozszerzyło, i już teraz programiści, wykorzystując tę technologię, z powodzeniem tworzą także gry trójwymiarowe przeznaczone na wszystkie popularne platformy, począwszy od komputerów, przez znane konsole jak PlayStation, Xbox czy PSP aż po znane i lubiane gry mobilne. 

Unity to środowisko, które umożliwia pracę na dowolnym systemie operacyjnym – korzystają z niego nie tylko miłośnicy Windowsa, ale także Linuxa, macOS czy Androida. Jakie gry powstały przy wykorzystaniu silnika Unity? Między innymi znany RPG Pillars of Eternity, Cities:Skylines czy bardzo popularne swego czasu Pokemon GO.

 

 

Jakie możliwości daje wykorzystanie silnika Unity?

 

Silnik Unity to bez dwóch zdań najpopularniejsze środowisko programistyczne służące tworzeniu komercyjnych gier 2D oraz 3D. To jednak dodatkowo doskonały początek dla wszystkich programistów, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę z tworzeniem gier. Unity posiada bardzo intuicyjne środowisko, które krok po kroku prowadzi nas przez wszystkie istotne funkcjonalności oprogramowania.

Co ważne, silnik Unity ze względu na swoją wieloplatformowość gwarantuje możliwość wytwarzania i rozwijania swoich gier bez względu na to, jakim systemem operacyjnym dysponujemy. Na każdej platformie Unity daje możliwość stworzenia pełnoprawnej gry, odznaczającej się zapierającą dech w piersiach grafiką, pełną funkcjonalnością, a także wdrożeniem profesjonalnej SI postaci pobocznych. W zależności od naszych potrzeb możemy podczas pisania gry ograniczyć się jedynie do funkcjonalności dostępnych w ramach środowiska Unity, lub skorzystać z dostępnego Asset Store, w którym do wykorzystania mamy tysiące komponentów przydatnych w tworzeniu gier.

 

 

Jaką licencję posiada silnik Unity i czy jest płatny?

 

Jak wygląda sprawa darmowego wykorzystania tak profesjonalnego narzędzia do tworzenia gier, jakim jest Unity? W tym aspekcie twórcy oferują kilka rodzajów licencji, które uzależnione są od naszych ambicji komercyjnych, a także liczby osób, które będą pracowały nad projektem.

Zacznijmy od najpopularniejszej wersji, jaką jest wersja darmowa dla twórców, którzy nie przekraczają 100 tysięcy dolarów rocznych dochodów. Tacy twórcy mogą otrzymać darmową licencję o nazwie Personal, która w praktyce wystarcza do stworzenia swojego projektu. Jeśli jednak potrzebujemy większej liczby funkcjonalności, które zagwarantują nam lepsze efekty, powinniśmy zainwestować w licencję Plus, której koszt to 399 dolarów za jedno stanowisko.

Twórcy przewidują także dwie licencje w pełni profesjonalne, przeznaczone dla największych firm i studiów, które zawodowo zajmują się tworzeniem produktów w oparciu o silnik Unity. Jest to licencja Pro (1800 dolarów rocznie) lub licencja Enterprise (4000 dolarów za miesiąc dla 20 stanowisk). W ramach dwóch ostatnich licencji klient otrzymuje wszystkie funkcjonalności środowisk programistycznych, a także dodatkowe usługi analityczne, chmurowe i wsparcie techniczne wysokiej jakości.

 

 

W jakim języku programowania zostało stworzone Unity?

 

Podobnie jak każde inne profesjonalne środowisko do tworzenia oprogramowania, również silnik Unity został stworzony w konkretnym języku programowania. Silnik unity został napisany w C++ (głównie runtime) a całe API środowiska zostało stworzone w popularnym C#, czyli technologii utrzymywanej i rozwijanej przez Microsoft. 

Sam Unity umożliwia nam programowanie w C#, który jest głównym językiem dedykowanym tworzeniu skryptów w grach komputerowych. Twórcy mogą jednak wykorzystać również potencjał UnityScript – autorskiego języka przeznaczonego jedynie do kodowania w środowisku Unity, który swoją składnią przypomina nam nieco JavaScript. W przeszłości twórcy mieli możliwość tworzenia skryptów w jeszcze jednym języku – Boo, chociaż nowe aktualizacje silnika Unity wyeliminowały tę możliwość.

 

 

Jak rozpocząć przygodę z tworzeniem gier z wykorzystaniem Unity?

 

Czy każdy z nas może rozpocząć programowanie gier komputerowych i mobilnych? Oczywiście, że tak. Co więcej, na rynku dostępnych jest coraz więcej szkoleń skupionych właśnie na tematyce tworzenia gier w silniku Unity. Warto jednak pamiętać, że programowanie w silniku Unity wymaga znajomości języka C#, dlatego pierwsze kroki w świecie programowania należy skupić właśnie na samych podstawach i składni języka, co umożliwi efektywniejszą naukę pisania skryptów w samym Unity.

A zatem najbardziej optymalna ścieżka naszej edukacji powinna w pierwszej kolejności obejmować naukę języka, a następnie przejście do nauki obsługi silnika Unity. Coraz więcej bootcampów zawiera całość materiału, począwszy od pierwszych linijek kodu C#, przez bardziej zaawansowane zagadnienia składniowe, aż po faktyczne przejście do Unity i tworzenie pierwszych skryptów. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by od czasu do czasu wzbogacić swoją wiedzę darmowymi tutorialami, które mogą zwiększyć nasze kompetencje i wynieść umiejętność programowania gier 2D i 3D na wyższy poziom.